måndag 4 januari 2010

På sista versen

Hej på er!
Idag insåg jag att mina julblommor gjort sitt för denna julen. Hyacinterna överblommade sedan länge, minicypressen torr och risig av värmen, men däremot har min vita Amaryllis blommat länge. Först den ena blomstänglen och sen den andra. Men idag så veck sig stjälken fast den inte var så lång. Det blev till att skära bort den och istället ställa den i en vas på bordet, minst lika vackert. Löken ställde jag i källartrappen, den ska jag plantera ut till sommaren tillsammans med hyacintlökarna.
Jag tog en snabb tur till blomsteraffären i eftermiddags och köpte lite nya fräscha växter och lökar och planterade. Bilder kommer, jag hade två barn som var trötta och hungriga så det gick inte att fota, det få bli morgondagens projekt.
När kvällskaffet är uppdrucket ska jag måla murstocken en gång till med Beckers strukturfärg. Det var himla svårt att måla med den färgen. Jag hoppas det räcker med en stryckning till.


5 kommentarer:

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Dekorativt sätt att använda amaryllis blomman på när den gjort sitt. Så kul tycker jag att inhandla blommor efter säsong. Förutom vårlökar av alla dess slag längtar jag efter pelargoner.
Kram
Maria

Susanna sa...

Så kul med nya blommor!!! Vad blev det? Blogga tidigt på morgonen, för jag ska på blomjakt imorgon jag med :-) Vet inte alls vad jag ska ha... Vill inte ha för mycket vår än i och med att det är lääääääääääääänge till vår här.

Ha en bra kväll!

Kram, Susanna

Marie sa...

God kväll!
Här blev det lite tulpaner ingandlade idag, de är ju s¨å fina. Jag har en och annan julgrupp som fortfarande står sig men det dröjer nog inte länge innan de får bytas ut mot något nytt o fräscht.

Kram Marie

Dagdrivaren sa...

Jag ser att du hunnit med en hel del idag. Väntar med spänning att få se resultatet.
Vilken vacker amaryllis du har haft i jul.

Kram
Gunilla

Snövita drömmar sa...

Kan tänka mig att en murstock suger mycket färg?
Hoppas det blir bra nu med ett sista lager.
Ja nya blommor är alltid härligt att ta in så här efter julen.
Ja funderar själv på att köpa ett fång tulpaner, tyvärr så gillar katterna att tugga på snittblommor så det håller sig inte så fina så många dagar...

Kram på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...