onsdag 27 januari 2010

Charmigt eller slarvigt?

Hej på er!


Usch, nu har det snöat nästan hela dagen, de har lovat snöstorm men förhoppningsvis blir det inte så farligt.
Jag bäddade rent i våra sängar, älskar den nytvättade känslan när man kryper ner på kvällen. När vi renoverade för 1,5år sedan fick tvättstugan flytta upp från källaren till markplan och då fick även den ärvda gamla manglen flytta upp. Då började jag att mangla våra lakan och kökshanddukar och även om man känner sig som Bree i Desperate Housewifes när man manglar så är det väldigt skönt att sova i manglade lakan och dessutom är det mycket snyggare de dagar man inte lägger på överkastet på morgonen, fast det skulle aldrig Bree låta bli att göra. Dessa lakan (som förövrigt är köpta på Ellos och i toppenkvalitet) blev inte manglade när de var nytvättade då det rådde kaos i tvättstugan pga ommöbleringen det gick inte komma fram till manglen. Jag vill höra er åsikt.
Är det charmigt eller är det slarvigt med skrynkliga sängkläder?

14 kommentarer:

Skrot och Skruv sa...

Jag stryker aldrig och jag har inte heller någon mangel så här är lakanen skrynkliga jämt men egentligen tycker jag att det är lite slarvigt...

Kram Annica

Hem och Lycka sa...

Egentligen vill jag mangla så jag får släta lakan men vi har ingen gemensam tvättstuga i våra lägenheter utan alla har varsin torktumlare o tvättmaskin och en mangel får inte plats. Så får vår del så kan jag inte och stå och stryka vägrar jag. Men så tycker jag man kan unna sig att låta bli att mangla också även om det är härligt med släta lakan så kan man ju göra nåt annat kul under den tiden ist.

Inte slarvigt alltså utan charmigt!

kram Mia

Anonym sa...

Jag vill också ha en mangel. Det bästa som finns är ju att lägga sig i nymanglade lakan. Jag gillar när det är slätt och fint (kanske efter att jag jobbat extra på hotell och lärt mig hur noga det ska vara.. )

Kram

Carina sa...

Det var jag som skrev förra inlägget.

/Carina

Noamaja sa...

Ha, ha, Det är väl charmigt slarvigt;-) Jag är ganska militärisk när det kommer till manglingen men det handlar också mycket om hur jag vill att det skall se ut i linneskåpet;-) Min man snurrar som en torped i sängen så efter en natt ser hans lakan allt annat än nymanglade ut i alla fall;-)

Kram,
Noamaja

Unknown sa...

Jag tycker egentligen inte om det men tyvärr så inträffar samma fenomen hemma hos oss nästintill jämt.

I julklapp fick vi helt underbara lakan ifrån Minou och de tvättas och åker tillbaka till sängen omgående. Har faktiskt funderingar på att kasta alla gamla och kankse kan man ha råd att köpa ett set till oss ytterligare för Minous lakan är mer än underbara :-D

Dagdrivaren sa...

Mangla tycker jag inte behövs på lakan. Mina lakan är inte så skrynkliga för det, men jag hänger ju upp mina på tättlina så slätt som möjligt.

Gunilla

Hem och Lycka sa...

Ja, precis, det är Freeport i Kungsbacka jag menar.

kram

Susanna sa...

Hihi, nu vill jag hemskt gärna svara annorlunda, men tyvärr... Får nog säga slarvigt om det bara var de alternativen jag hade ;). Men då vet du ju vilket mangelfreak jag är ;) Att lakanen efter några nätter är skrynkliga igen får man stå ut med bara man till en början har släta lakan :).

Ha en bra dag!

Miss Goldie sa...

Jag MÅSTE ha manglade lakan! Skulle aldrig sova i omanglade, tycker inte det är varken skönt eller snyggt. Har inte haft nån mangel så min mamma har manglat mina lakan, men i nya huset kommer det att finnas en! Härligt!

Fröken Fräken sa...

Jag manglar också alltid, mest för att få den där härliga känslan som tyget får efteråt.. men jag lyckas ändå skrynkla ned lakan! Jag sover tydligen väldigt vilt! ;-D

Anonym sa...

hur hinner/orkar ni..... jag har omanglat och ostrykt...

Enkelt sagt sa...

Jag manglar aldrig men däremot rullar jag ihop lakan och påslakan så de blir ändå hyfsat släta när man sen tar fram dem. Att bara ta dem direkt från torktumlaren blir nog väl skrynkligt...:)
Kram Sofie

Backstugan sa...

Jag manglar alltid lakan, kökshanddukar och större dukar. Jag gör det av tre skäl så förutom att det blir gjort av gammal ohejdad vana så blir det mycket finare och bättre ordning i linneskåpet, snyggare i sängen och framförallt skönare att sova med nymganglade lakan. Trodde nästan jag var ensam om att fortfarandet manglar men det är jag ju inte av svaren här i bloggen att döma.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...