torsdag 4 december 2008

Pyssel






I tisdags var det sista gången på virk-och stickkursen som jag gått på nu i höst. Eftersom vi kommit in i decembermånad bestämde vi att det skulle pysslas lite. Vi fick göra något som kallas för Victorianska julkulor. Det var lite pilligt men kul. Hur man gör dessa kulor kan ni läsa här. Jag fick mersmak och ska försöka mig på att göra fler, kursledaren visade även hjärtan och påskägg som hon gjort. Det är väl egentligenbara fantasin som sätter stopp för hur man kan dekorera.
Igår var det min lediga dag och då passade jag och Saga på att baka pepparkakor. Jag måste kvala in som årets sämsta pepparkaksbagare. Jag hade inne dem för kort tid i ugnen så de blev jättedegiga i mitten. Det stod 10min på förpackningen men jag tyckte det verkade för länge så jag tog ut dem efter 7min. Jag får nog köpa ny deg så vi kan baka nya, för dessa kan man inte bjuda någon på. Jag hann även med att binda en lingonriskrans som får pryda vårt vitrinskåp i vardagsrummet. Jag var lite lat eller smart(?) och köpte färdiga halmstommar på Blomsterlandet. Jag har en stomme till som jag ska binda och sen hänga på ytterdörren.

Idag har jag varit hemma och VABat, lilleman hade 40graders feber igår men är redan piggare idag. När stora tjejen kom hem från dagis, så var hon trött och ville sitta stilla i soffan och titta på film, lite misstänktsamt för hon brukar alltid vilja äta "mellis" och berättar vad hon gjort på dagis. Jag kände på hennes panna och den var varm. Fram med örontermometern, jo den visade 38.3. Typiskt vi som har planerat att åka till Göteborg imorgon och gå på jul på Liseberg. Jag skulle få gå i några roliga inredningsaffärer, bla Balders Hage och Grandma´s. Saga somnade kl 16.30 så vi få se hur hon mår i morgon.

5 kommentarer:

Marie sa...

Fina saker du har gjort. Kransen passade ju perfekt där.
Tråkigt med sjuka barn, hoppas att de kryar på sig och att ni kan åka till Liseberg någon annan dag ist.

Kram Marie

Anonym sa...

Barnen får krya på sig! Vad mysigt det lät med jul på Lisberg, synd att det är så långt dit. Fina julpysselsaker!

Noamaja sa...

Fin kula! Jag kan tänka mig att det exploderar i fantasihjärnan och att du får lust att göra tusen olika varianter...;-)? Så har jag det med mina julstrumpor just nu:-) Bara tiden som sätter gränser.

Gillar ditt jättefina skåp!

Kra, A

Anonym sa...

Vad fint det blev med kransen på skåpet!

Ja sådana julkulor gjorde jag på 90-talet. Dåvar det rött och grönt och guld som gällde. mna kanske skulle ge sig på att göra nya i vitt. :)

Kram!

En enkel människa sa...

Vad fin blogg och vad fint du har hemma. :-) Kikade in lite och blev kvar en stund, kommer igen! *kram*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...