tisdag 29 juni 2010

Råd önskas!

Saga plockar 7x2 sorters blommor (så att hon kan drömma om två pojkar) på midsommaraftons kväll.



Jag skulle vilja ha lite råd angående kameraval.

Jag vill ha en ny kamera, jag tycker min kompaktkamera med 8megapixel och 3x optisk zoom inte är så kul längre, bilderna blir inte alls så fina som jag skulle vilja. Jag har nämligen märkt att intresset för fotografier och att fotografera är något kul. Jag kan sitta lääänge och studera bilder i inredningsmagasin och bloggar och bara njuta av det vackra i bilden och jag vill med kunna ta sådana foton. (Jag är fullt medveten om att det inte är helt enkelt att fota utan en konst)
Nu till mitt problem.
Jag vet inte om jag ska satsa pengarna på en digital systemkamera och sen kunna köpa till objektiv och andra tillbehör allt eftersom jag lär mig kameran och budgeten tillåter, eller
ska jag köpa en värsting kompaktkamera, det borde bli ungefär samma pengar i inköp.
Nå, vad tycker Ni?! (skriv gärna vilken kamera du själv har och om du är nöjd/missnöjd)

Kram/Malin

I would like some advice on camera model. I want to be able to shoot nice pictures, just like in décor magazines.
Should I buy an SLR and accessories when I can afford it or buy the best compact camera on the market?

Uppdatering; tack för alla synpunkter angående kameraval! Jag tror precis som ni att jag kommer vara mer nöjd med en systemkamera än med en vanlig kompakt, jag har trots allt en som kan duga ett bra tag till. Så nu ska jag börja jämföra modeller och pris, någon som vet någon bra hemsida? Min tanke var att köpa en kamera och sen gå fotokurs i höst för att lära mig grunderna med ISO och allt vad det heter, vem vet det kanske är början på en ny karriär *blinkar*

14 kommentarer:

Mimmi sa...

Helt klart skulle jag råda dig att köpa en systemkamera, de är helt outstandig och sedan jag fick min så har fotande blivit så roligt. Jag tycker man kommer långt med ett standardobjektiv och sedan kan man ju som du säger köpa till allteftersom ekonomin och intresset tillåter. Mitt nästa objektivköp kommer faktiskt att bli ett Canon 50/1,8 som inte kostar så mycket. Vill kunna fota i lite sämre dagsljus utan blixt och då är ett fast objektiv bra som inte själ för mycket ljus. Sedan är ju naturligtvis ett långzoom för actionbilder på barn mm väldigt roligt. ;-)

I vilket fall som helst så röstar jag solklart på en systemkamera!!!

Hanna sa...

systemkamera.... har tyvärr ingen själv men helt klart en sådan...

Villa Nordåker sa...

Det jag mest är rädd för är att jag kommer tycka den är klumpig och lämna den hemma.

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Skulle nog köpa en digital systemkamera typ Nikon D50-D90 eller Canon EOS 450D eller 550D, båda märkena har jag bekanta som har och alla talar varmt om dem. Har en digital Canon av mindre variant själv som fungerar sådär så jag kommer nog köpa en digital systemkamera att ha hemma och vid speciella tillfällen!
Tack för dina kommentarer i bloggen, uppskattas mycket!
Stor kram
Maria

Dagdrivaren sa...

Kameraråd har jag inga men jag tycker du tagit ett helt underbart kort på Saga med alla sina prickar, ivriga att plocka blommor.

Noamaja sa...

Så fin bild på din dotter! Älskar rörelse i bilder!

Jag har en Nikon D90 med ett 18-105mm objektiv och är väldigt nöjd! Har fått råd om den kameran från människor duktiga på teknisk utrustning. Men hur som helst så är märket inte särskilt avgörande. Känner du att du är intresserad skall du absolut ha en systemkamera!

Jag resonerade så att vill jag bara dokumentera något med barnen tex och ha en liten kamera med så kan jag bara ta kompaktkameran. Men det har inte hänt en enda gång! Jag har alltid systemkameran med och den väger inget speciellt.

Klart du skall ha en systemkamera;-)
Förresten saknar jag dina dagens outfit-bilder;-) Det var kul!

Kram,
A

Susanna sa...

Först och främst - vilken underbar bild!!! Och ännu roligare när man vet vad hon gör. Smart tjej ;)

Angående kamera vet jag inte så mycket. Kanske kunde du hitta en bra systemkamera begagnat? Jag tror nog att när du väl har en sådan och när du lärt dig lite så vill du inte vara utan den. Jag har en digital långzoomare som är ganska stor och klumpig jämfört med de små digital. Men den är ändå så pass mycket roligare att fota med än den lilla så jag har med den stora ändå nästan överallt. Det är nog bara i undantagsfall den lilla kommer med.

Lycka till i beslutet!
/Susanna

Miss Goldie sa...

Jag stod inför samma val som du för ca 1,5 år sen. Jag valde då att köpa en långzoom kamera, ser nästan ut som en systemkamera men går inte att byta objektiv på. Den hade 18x zoom och det var toppen...ett tag.

MEN - jag var nöjd med den i ca 1 år. Sen sålde jag den och köpte en systemkamera, Canon 450D som jag är supernöjd med. Har standardobjektivet på 18-55 mm och ett på 50mm/1,8. Sen vill jag köpa ett zoomobjektiv också, 70-300 mm. Då borde jag ha så jag klarar mig.

Carina sa...

Jag ska också köpa en ny kamera och denna gång ska det bli en digital systemkamera. Har en Minolta systemkamera sen lääänge men den slutade jag använda när digitala kameran kom. Jag älskar att ta foton med systemkamera och gör man det så tycker man inte att det är så jobbigt att ta med sig den. Jag funderar på att köpa en Canon EOS 450D eller 500D.

Fin bild på Saga!

Kram

Camilla sa...

Precis som alla andra så säger jag också systemkamera.

En extra liten kompaktkamera är bra som komplement (lätt att ta med osv), men en systemkamera kan så mycket mer. Jag håller själv på och lär mig :-)
Det senaste är att justera bländaren för att kunna ta fina bilder även i motljust.

Enkelt sagt sa...

Du får ju såklart bättre bilder med systemkamera. Jag själv funderade också på en systemkamera helt nyligen men vi köpte en ny kompakt istället med bra zoom. Anledningen var enbart för att den skulle vara liten och smidig att ha med sig och jag fick ge avkall på att kunna ta ännu bättre bilder. Jag skulle aldrig orka släpa på en större kamera. Men det är säkert en vanesak, man ser ju väldigt många som har systemkameror nu förtiden.

Kram Sofie

Vardagligating sa...

www.fotosidan.se finns bra recensioner på olika systemkameror.

Lycka till!

Mimmi sa...

Jag tänkte förslå fotosidan.se, men såg att jag var för sen ;-)

Där kan man både få tips om kamerorn och om själv fotosidan. Toppenbra sida.

Marie sa...

Hej på dig!

Tack för kommentaren i min nya blogg :) Jag gillar ju det här med bloggande och följa andras bloggart men det blev en lååång paus.
Så söt hon är lilla Saga, hoppas hon drömde nå´t sött :)
Vad det gäller kamera så skulle jag köpa systemklamera. Vi har både en Nikon D40 och en D90 och jag gillar verkligen att fota med dem och man kan köpa till en mängd tillbehör.

Hoppas ni har en skön sommar!

Kramar Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...