lördag 6 februari 2010

Frukostbullar

God morgon, bullarna blev riktigt lyckade så här kommer det "Malinfierade" receptet på kalljästa frukostbullar, det går att blanda vilka mjölsorter som man har hemma bara man håller sig till rätt mängder.




Ingredienser
Portioner: 10 st



25g jäst
2 dl kallt vatten
1 msk olja
1 tsk salt
2 dl råksikt + 4dl vetemjöl


Garnering
Vallmofrön (det skulle egentligen vara sesamfrön men jag hade inga hemma)


Gör så här
Smula jästen i en bunke. Tillsätt lite av det kalla vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, rågsikt och vetemjöl. Arbeta till en smidig deg för hand eller i maskintills degen släpper bunkens kanter. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 10 bitar. Forma dem till avlånga, släta bullar som läggs på bakpappersklädd plåt. Täck plåten med en bakduk och ställ i kylskåpet över natten.
Sätt ugnen på 250°C. Ta fram plåten och låt den stå framme medan ugnen värms. Pensla bullarna med kallt vatten och strö över vallmofrön. Jag gjorde några utan för Jacobs skull. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler.

Njut!

Tillägg: bullarna blev väldigt uppskattade av framför allt barnen så de har försvunnit med rykande åtgång, så i kylskåpet står en ny omgång bullar som ska kalljäsa till imorgon.

4 kommentarer:

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Åh så gott det ser ut. Med LCHF kosten saknar jag nog mest det dagliga brödet, men har tagit en mindre mängd någon enstaka gång...
Ett recept värt att prova ser jag...
Trevlig helg!
Kram
Maria

Dagdrivaren sa...

Jag har missat att du startat en kalljäsning.Det verkar ju väldigt smidigt och bullarna tycks ju vara goda. Det här skall jag prova på.

Kram
Gunilla

Emma sa...

mums, skulle kanske göra det till imorgon =)

Carina sa...

Mmmm vad goda de ser ut! Kanske bakar dem en dag.=)

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...