lördag 7 november 2009

Oooops!

En del av dagens olagliga skogsfynd.


Hej!
Vad skönt det är med helg! Denna helg hade vi inget speciellt inplanerat och jag måste erkänna att det är skönt. Våra helger under hösten har varit ganska uppbokade och tiden till att pyssla infinner sig aldrig. Men idag fick jag ett ryck och vill plocka lingonris till att kunna pyssla lite.
Min svägerska har legat sjuk i influensa i över en veckas tid så när jag, M och barnen skulle ut och plocka lingonris tog vi med oss barnens kusin som är lika gammal som Jacob. De har jätteskoj tillsammans. Jag och Saga plockade lingonris och pojkarna lekte kurragömma med M.
Med sax går det dessutom fort att fylla en plastkasse med lingonris. Rätt var det är ser jag något som jag tror är Lummer men är inte helt säker. Jag plockar en del för att kunna ha i en krans eller liknande. När vi kommer hem, sätter jag mig vid datorn och googlar lite och visst är det Lummer som jag plockat, men oooops de är visst fridlysta!
Men som tur är så klippte jag av dem med sax och lät rötterna sitta kvar i jorden.
Undrar om jag får skaka galler nu?!

11 kommentarer:

Marie sa...

Hi hi hoppas verkligen du slipper skaka galler och att det blir en fin krans :) Tack för kommentaren i min blogg, känns som att inspiratinen kanske börjar leta sig till baks, hade en toppen loppisrunda idag iaf :)
Kramar Marie

Camilla sa...

Farbror polisen håller sig nog undan er, även om lummern är fridlyst -fint är det i alla fall.

Själv känner jag mig nöjd med att äntligen ha planterat i krukorna på altanen. Det blev en kombo av ljung (tvåfärgad rosa/vit) murgröna och julros. Blev riktigt fint faktiskt. Kanske hjälpte sonens stundande kalas till -att planteringen blev av alltså :-)

Enkelt sagt sa...

Låter som en skön stund i skogen. Hoppas du får ihop nåt fint av det du plockade.
Sofie

Susanna sa...

Nu kan jag kommentera!

Jag har också plockat lite lummer... Och jag har faktiskt letat efter information om den skulle vara fridlyst här, men så länge det inte står ngt om det så tänker jag plocka det jag behöver. Vi har som sagt ett hav av lummer, så det märks inte ens att jag tar lite...

Vitt för själen sa...

Ja jag brukar med plocka lummer.*skäms lite* Men jag vet att det är fridlyst, men klipper med med sax som du..

Visst är det väl vackert..

Vitacharmen sa...

haha oj oj.. Nää galler slipper du nog men en läxa har du nog lärt dig. Jag hade säkerligen trot att det var ogräs ;-) Och slitit upp med rötter och allt. Men nu har ju även jag lärt mig nåt. Och vet numera hur lummer ser ut.

Kram Linda

Snövita drömmar sa...

Hi hi! Ja så det kan bli. Men du tog dem ju i god tro....

Vem är jag.. sa...

hej ej
vadtrevligt och hitta hit!
ja..oj ja det kan man ju säga ...men jag ska oxå ut i skogen och plocka lite "lingonris"
Vill ha och göra krans jag med

Kram Lisa

Unknown sa...

Hej!

Så klokt att du googlade och fann att lummern är en fridlyst växt.
Så är du en sann naturvän upplyser du om det så att lummern får vara ifred i skogen för alla klåfingriga.
Den växer otroligt långsamt, därav fridlysning.
Pga plockning har den varit nära utrotning.

Har funnit att lummern blivit trendig bland folk som gillar att pyssla i vita hem.

Så heder åt att du upplyser om fridlysningen.
Fast tyvärr hjälper inte sax men din klokskap gör det.

mvh
en sann lummervän

Titti underkalas-eken sa...

Visst är lummer fridlyst men tydligen har du missat
att det visst går bra att plocka lite grann till sig själv. Man får inte GRÄVA upp den eller plocka den till försäljning däremot.

"Alla arterna är numera fridlysta mot uppgrävning samt plockning för försäljning. Den hotade cypresslummern får inte plockas alls, men av övriga arter får man plocka lite grand till sig själv". Läs mer hos Naturvårdsverket.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/Fragor-och-svar/Artskydd/Far-man-plocka-mistel-och-lummer/

Jag tycker inte det ser ut som cypresslummer som du klippt av
så du kan nog med gott samvete använda din lummer, för visst är den fin? ;)

Kram Titti

Anonym sa...

Bara för att det fortfarande är lagligt behöver det inte vara rätt. Lagstiftning ligger alltid efter.
Fridlysningen kom när den var så gott som utrotad. Mattlummern kan växa 1 cm per år. Mao en liten femcentimeters-stump tar 5 år på sig att växa ut...
Den slår rot allt eftersom den växer så det blir inte stora bitar utan att kapa rötter.
Det finns så mycket annat grönt "ludd" man kan pynta med.
Att den var så populär att använda förr berodde på att den var grön. Inte så mycket annat grönt att välja på. Det fanns inte som nu krukväxter att köpa hur lätt som helst.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...