tisdag 7 september 2010

Urplockat!



Hej på Er!

Idag tog jag och barnen en liten cykeltur i den härliga höstsolen för att leta efter lingon. Saga på sin cykel och Jacob bak på cykelsitsen på min cykel. Jag hade hört på jobbet hur en kvinna plockat minst 10liter lingon på 1 timme så jag trodde i min enfald att jag och barnen lätt skulle fylla en ICA-kasse på samma tid med lingon för att kunna koka sylt. Icke sa Nicke, lingonris såg vi i massor men inga bär! Vi var inte de enda som tänkt tanken att plocka lingon dessa härliga höstdagar.

Vi cyklade hem igen och vi bestämde att vi tar bilen och åker till ett annat ställe, när vi kliver ur bilen och har gått ca 10 meter hör vi ett jätteknak från en gren som brister och Alfons (vår hund) lyfter sin ena framtass och ser allmänt rädd ut. Det kanske var en älg sa jag, då säger Jacob, jag vill åka hem, jag är rädd för älgar!
Det är jag med så vi åkte hem igen.
Dagens lingonskörd är inget som jag kan skryta med på jobbet imorgon, men vi hade i alla fall tur med vädret!

Kram/Malin

5 kommentarer:

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Det blir inte alltid som man tänkt sig med de små, men som tur är finns lingon kvar en stund till...
Det bästa med utflykter är nog att man får göra något tillsammans! Skönt att ni hade bra väder!
Kram
Maria

Vardagligating sa...

Jag hade gjort detsamma... jag är livrädd för älgar och andra läskiga djur som man kan stöta på i skogen. Då är det bra att ha en stor stark karl med sig.. skämt å sido. Synd att ni inte hittade massor av lingon. Det är så skönt när man hittar ett bra ställe och knappt behöver förflytta sig. Förra året hittade vi massor så jag har kvar lingon i frysen.

Bättre lycka nästa gång!

Susanna sa...

Synd att det inte blev som ni tänkt! Själv är jag inte så förtjust i lingon så jag bryr mig inte i det. Men blåbär skulle vara skoj att ha. Tyvärr tycker jag inte jag har varken ork eller tid att plocka, rensa och frysa in. Men att gå i skogen skulle vara kul bara jag skulle ha någon med mig! Tänk, jag som orienterade i 15 år typ så var aldrig rädd för varken älgar eller björnar. Men nu då man slutat, ja då blir man rädd för minsta ljud. Och bättre blir det inte av att det antagligen finns ett idé (med björn i) här ovanför oss. Fågelvägen är det väl knappa kilometern där maken såg björnspår förra veckan. Huuua!

Susanna sa...

ide såklart...

Fröken Fräken sa...

Man kan inte alltid hitta massor med lingon, men man kan ju ha en härlig dag utomhus och njuta! Inte fel det heller!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...